למרות המחאה: ביטול עילת הסבירות אושר בקריאה ראשונה

איתי גדסי No Comments on למרות המחאה: ביטול עילת הסבירות אושר בקריאה ראשונה

הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את ביטול עילת הסבירות, למורת רוחה של האופוזיציה ומפגיני השמאל שעוררו מהומות וכמה מהם אף ניסו לפרוץ למליאה. שר המשפטים לוין הזמין את ראש האופוזיציה ללשכתו להגיע להבנות: "לא צריך מתווכים"

צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לביטול עילת הסבירות. בהצעה תמכו 64 חברי כנסת לעומת 56 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת חוקה. שר המשפטים, יריב לוין קרא ללפיד להגיע להסכמות: "אני מזמין את יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, לחדרי מיד בתום ההצבעה, על מנת לדון ולהגיע להסכמות".

מפגיני השמאל עוררו מהומות וכמה מהם אף ניסו לפרוץ למליאת הכנסת. דוברות הכנסת פרסמה הודעה חריגה בה נכתב כי "נוכח חומרת האירוע חסר התקדים שארע הערב בכניסה למליאה וניסיונו המובהק לפגוע בסדר הציבורי ובהליך הדמוקרטי, שבגינו אף הוגשה תלונה למשטרה מטעם משמר הכנסת – קיים קצין הכנסת, בדיקה שממנה עולה כי חברי הכנסת מירב כהן ונאור שירי הם חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים למשכן". בכנסת מדגישים כי הנושא יטופל גם בוועדת האתיקה מכח סמכותה על פי החוק.

צילומים: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב

בהצעת החוק מוצע לקבוע בחוק-יסוד: השפיטה כי רשות שיפוטית לא תוכל לדון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה במליאתה, של ראש הממשלה או של שר אחר וכן של כל נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, או להוציא צו כלפי דרג נבחר בעניין סבירות החלטתו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על החלטות של רשויות המדינה בהתאם להוראות סעיף 15 לחוק־יסוד: השפיטה. בתי משפט ובתי דין אחרים גם הם מוסמכים לדון בביקורת שיפוטית על החלטות של רשויות המדינה בהתאם לעילות, לסמכויות ולסעדים שלפיהם דן בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק.

"מכוח סמכות זו, עורך בית המשפט ביקורת מינהלית על פעולות הרשות המבצעת. התפתחות עילות של הביקורת המינהלית נעשתה בעיקרה בפסיקה, ובכלל זה התפתחה עילת הסבירות. כיום עילה זו מאפשרת לבית המשפט לפסול החלטה מינהלית הלוקה בחוסר סבירות במובן זה שהיא אינה נותנת "משקל ראוי לאינטרסים השונים שעל הרשות המינהלית להתחשב בהם בהחלטתה" וזאת כשמדובר ב"חוסר סבירות מהותי או קיצוני".

"על השימוש בעילת הסבירות במובנה זה, ובפרט על החלת עילת הסבירות בנוגע להחלטות של הדרג הנבחר, נטען בין היתר כי קביעת האיזון הערכי בין השיקולים השונים הנוגעים להחלטה מינהלית צריכה להיות נתונה לנבחרי הציבור ולא לבית המשפט. יצוין כי אין באמור כדי להגביל את סמכותו של בית המשפט לדון או להוציא צו בשל עילות אחרות של ביקורת מינהלית, ובכלל זה עילת המידתיות".

ח"כ רוטמן אמר: "הצעת החוק הזו היא מאוזנת, אחראית ושונה משמעותית ממה שאולי היה צריך לחוקק". ראש האופוזיציה לפיד נאם: " על מי אתם עובדים? זה חוק שאומר שאפשר יהיה לפטר את היועמ"שית כדי שתסדרו עסקת טיעון לבוס שלכם". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "קורא לראש הממשלה, אל תפקיר את מדינת ישראל ואת אזרחי ישראל, אל תפקיר את הביטחון והכלכלה. עצור הכל ושלח את הצוות שלך לבית הנשיא עכשיו".

שר המשפטים יריב לוין סיכם את הדיון ואמר: "מצב שבו בסך הכל שלושה שופטים שמים את מה שסביר בעיניהם, את עמדתם האישית, הסובייקטיבית, לא פעם אפילו הפוליטית, מעל מה שהיה סביר בעיני אזרחי ישראל בבחירות, הוא מצב שאין לקבלו. זה מצב שחותר תחת הבסיס של המשטר הדמוקרטי ותחת העיקרון המקודש שהציבור הוא שבוחר את נבחריו כדי שהם יפעלו למימוש השקפת העולם של הבוחרים. על כן, אין זה פלא שלמצב הקיצוני הקיים אצלנו אין אח ורע ולו במדינה דמוקרטית אחת בעולם כולו.

"יתרה מכך, המצב הקיים מייצר מציאות חסרת הגיון וחסרת הצדקה לפיה האחריות מוטלת כולה על הממשלה, ואילו את הסמכות לוקחים לעצמם קומץ שופטים אשר אינם מחוייבים בכל דין וחשבון כלפי הציבור. המציאות הזו סותרת באופן העמוק ביותר את היסוד הראשוני של כל דמוקרטיה – שלטון העם. לא שלטון יחיד. לא שלטון של קומץ נישא מעל העם. לא שלטון השופט.

"אתם, האופוזיציה, רוצים שהשופטים יחליטו מה סביר במקום העם, בדיוק מאותה סיבה שאתם רוצים להנציח את השיטה הנוכחית לבחירת שופטים. אתם רוצים שהשופטים יהיו מכם, עם השקפת עולם כמו שלכם, ואז לא משנה מה יקרה בבחירות, תמיד השופטים שלכם יחליטו מה סביר במקום העם ובמקום תוצאות הבחירות.

"כאשר הצגתי את הרפורמה המשפטית התחייבתי להיות קשוב להערות ולעשות תיקונים מתוך חתירה להסכמה כמה שיותר רחבה. הצעתי מן היום הראשון שנשב בינינו, חברי הכנסת מכל סיעות הבית ונגיע להסכמות. אלא שהאופוזיציה הציגה דרישה חסרת תקדים שלא הייתה כמוה בתולדות הכנסת לעצור את החקיקה כתנאי להידברות. נעננו גם לדרישה האבסורדית הזו. אבל לצערי, למרות הרצון הטוב שגילינו, האופוזיציה בחרה לבזבז במכוון את הזמן בבית הנשיא, לא הסכימה לשום הצעה בשום סעיף ממרכיבי הרפורמה, ואחר כך פרשה מהשיחות ופוצצה אותן ללא כל סיבה.

"למרות זאת, גם היום עוד לא מאוחר לדבר. הדלת שלי הייתה ונותרה ותמיד תהיה פתוחה לכל אחת ואחד מחברי האופוזיציה, מכל הסיעות. כל מי שבאמת רוצה להגיע להסדר מוזמן. והאמינו לי, שאם רוצים – אפשר. בטח בנושא הזה. כי אתם בעצמכם תמכתם בו כל השנים. אני מזמין את ראש האופוזיציה לפיד לחדרי מיד בתום ההצבעה, לא צריך מתווכים.

"המחוייבות שצריכה להיות גם לכם לאחדות העם ולדמוקרטיה הישראלית צריכה לעמוד מעל כל שיקול פוליטי צר. הצעת החוק הזו היא הצעה שרובכם המוחלט הביע בעבר תמיכה בעקרונותיה, ולכן אם יש רצון אמיתי לדבר אפשר לסכם את הפרטים בלא קושי. זו עת לאחריות. זו עת לקדם חקיקה מאוזנת וטובה. וכן, זו עת לתקן סוף סוף את מערכת המשפט".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר לאחר העברת החוק בקריאה ראשונה: "64 תומכים מול 56 מתנגדים לצמצום עילת הסבירות. הערב הדמוקרטיה ניצחה. מזל טוב ולילה טוב לעם ישראל. ממשיכים בע"ה לקריאה שניה ושלישית"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "התחלנו בתיקון עילת הסבירות, כחלק מהרפורמה החשובה לתיקון מערכת המשפט כולה. הגיע הזמן להחזיר את השלטון לציבור ולהפסיק את שלטון החונטה. תיקון עילת הסבירות זה צעד חשוב ביותר, אבל חייבים להעביר את הרפורמה כולה. שינוי ועדה לבחירת שופטים, ביטול פסקת ההתגברות, שינוי סמכויות היועמ"ש. מחזירים את הדמוקרטיה לישראל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "כמו גנבים בלילה העבירה כעת הממשלה את ביטול עילת הסבירות והוכיחה ששום דבר לא מעניין אותה חוץ מחוקי שחיתות אנטי דמוקרטיים. המאבק לא נגמר. אנחנו לא נוותר לעולם על הערכים של מדינת ישראל. מיליוני ישראלים יצאו מחר לרחובות עם דגל ישראל כדי להגיד: לא נוותר".

במהלך הדיון תקף יו״ר הקואליציה אופיר כץ את היועמ״שית: "ההתנהלות שלך פוגעת באמון הציבור במערכת אכיפת החוק; בואי לסיבוב בעפולה, באשקלון ובצפת, גם שם יש אזרחים שאת צריכה לייצג".



0 תגובות